svininfluensa

Här kommer alltså ytterligare ett inlägg om hysterin kring den senaste epidemin.
Amber fick med sej en lapp hem från sin dagmamma idag om just detta.

På denna lapp står det att Sverige har köpt in 18miljoner vaccin som väntas komma i slutet på september.
Knappt en månad med andra ord.
Varför försvinner inte hysterin då?
En månad är ju ingen tid.

Det som dock inte står är om det kommer kosta, vad det kostar osv.
Antar att det kommer vara fritt för abrn och personer under 18år precis som vanlig sjukvård.
Jag har frikort, får jag gratis då?

Jag borde ju dessutom tillhöra ett av undantagsfallen.
Jag har ju taskigt immunförsvar på grund av min ständiga sjukdom.

Jag ahr frågat mej många gånger vad jag ska göra om jag får det.
Står ju dessutom näst intill mitt i det eftersom Amber börjat hos dagmamma och det är till stor del där som smittan sprids.

En annan sak det står på pappret de fick är att,
första vågen av smittan kommer nu under hösten.
Andra och tredje vågen väntas i början och så långt in som i mitten av nästa år.
Då kan viruset dessutom blivit aggressivt och på vissa sätt ha blivit resistent mot vaccinet.

Såna här epidemier verkar vara en sak som vi aldrig kommer kunna smita från.
Virusen kommer ständigt "uppgradera" sej för att kunna angripa oss.
Precis som så många halsvirus som blivit resistenta mot vanligt penicilin.
Kommer man någonsin kunna bli kvitt sånt här?

Hysterin börjar faktiskt oroa mej, jag erkänner.
I början tänkte man väl att det var som vilket påhitt som helst.
Vi skulle ju dö av fågelinfluensan till exempel.
Eller kommer ni ihåg hela hysterin om sars!?
Nån typ av mjältbrand var det väl om jag inte minns fel.
Åkte man till a6 under sars perioden så gick folk omkring med munskydd för att skydda sej.
Men eftersom detta aldrig kom, så har man ju gått och tänkt även med svininfluensan att det bara är snack.
Det kommer aldrig drabba mej.
Sånt kommer inte till Sverige.

Men nu är det här.
Väl medveten om att jag ligger i riskzonen.
Jag tillhör en av dom som skulle bli svårt sjuk.
Smittan kommer tydligen spridas som en farsot, så det är egentligen bara en tidsfråga.
Slutet på september var det ja.

Kom ihåg, står det en gris utanför dörren och vill in.
Öppna inte!



Är detta vad framtiden har att erbjuda?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0