Gränna VS. Tranås

Efter att ha bott 22 år i Gränna och 1år i Tranås har jag märkt skillnad på mindre stad och stad.
Ni Tranås bor som läser kommer säkert tycka att jag är tokig.
Säkert Gränna borna med.
Men jag har faktiskt bott på dessa två ställen och har sett skillnaden.
Vägt fördelar mot nackdelar
Att svaret blev Gränna var inte alls svårt.

Här följer nu 5 fördelar respektive nackdelar med varje stad.
Vi börjar med det bra.

Gränna
1. Alla känner alla så man behöver aldrig vara rädd/orolig när man går ut mitt i natten.
2. Det är nära till Jönköping.
3. Mycket liv och rörelse på sommaren och vice versa på vintern.
4. Folk snackar inte skit här som i Tranås, tycker man något säger man det.
5. Vättern.
Nackdelar
1. Turisterna på sommaren blir ibland för mycke.
2. Hjorten har stängt så vill man gå på krogen får man ta sej till Jönköping.
3. Man måste åka till Jönköping för att handla.
4. Åter att alla känner alla, gör man nåt dumt så kommer det fram. Fick jag erfara under tonåren!
5. Alla vet hur jag varit och vad jag gjort, detta vill jag helst förtränga men blir ständigt påmind.

Tranås
1. Man kan handla i stan.
2. Man kan gå på krogen i stan, även om krogarna i Tranås suger så kan man.
3. De vet inget om mitt trassel.
4. Banthai.
5. Kommer inte på något så det får bli Liza, Elin och Natta.
Nackdelar
1. Alla har förutfattade meningar om allt och alla.
2. Vättern syns inte.
3. Folk snackar skit till förbannelse och kan inte stå för det.
4. Främmande människor hälsar aldrig på stan utan bara blänger.
5. Lite incest varning, alla har varit med alla!!!!

Nu får ni ju säga vad ni vill, men detta är MINA åsikter.
Ingen kan komma och säga att jag är dum för det.
Alla får ju tycka och tänka som dom vill!

Men att folk är så jävla falska på det sättet förstår inte jag.
Vad har de för det?
Först träffas man på stan och det är så himla gulligt.
Man får en kram.
"gud va kul att se dej, det var så länge sen"
Men så fort man vänder ryggen till så är man dum i huvet!
Sen umgås man dagen efter, trots att man egentligen inte tycker om varann..

Varför umgås då?
För att ha något att prata om?

Hmm, nja..
I Gränna umgås man med dom man tycker om.
Dom man inte tycker om struntar man i.
Man kan ju hälsa.

Vad har man ut av att snacka skit?
Ni killar behöver inte ta åt er för nu pratar vi tjej grejer.
I grund och botten tror jag att skitsnack grundar sej på avundsjuka!
Det står jag för.
Avundsjuka är nog en väldigt bidragande faktor.
Ärligt så är det vad jag tänker när någon snackar skit,
att, jaha vad är det nu den är sotis på!?
Faktiskt.
Tänk på det nästa gång!

En annan fördel med Tranås måste jag erkänna är att de har mycke bättre fester!
Om man inte vill festa med 18-19 åringar förstås.
Dom i min ålder i Gränna, festar inte på samma sätt längre.
Man går ut och tar någon öl, sitter hemma ett gäng och dricker, sen är det bra.
Jag saknar festerna vi hade under tiden vi gick på högstadiet.
Alla dessa människor man aldrig sett förr.
Vilket liv det var.
Hög musik och dans på bordet.
Precis som det är i Tranås!

Det verkar som att fest suget försvinner med åldern i Gränna.
Men inte i Tranås!

Fördel med Gränna är ju självklart att jag bor här!

Gränna har sina egna original.
Precis som Tranås har sin svett-Ingvar så har vi Disco-Kjell och Kurre-Vinkeldojja.

Så slutsatsen blir ju ändå helt enkelt att, det är bra att det inte är mer än 4mil emellan!



Gränna i solnedgången!


Kommentarer
Postat av: en av de nämda i 5an fördelarna i tranås ;)

ha ha fan vad bra!! :) ska försöka komma ner till gränna så vi kan ta en liten fylla ihop!! ;)

2009-06-27 @ 11:51:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0