att leva över sina begränsningar

Har ni någon gång sett Lyxfällan?
Det har ni nog.
Vem har inte följt det, suttit i soffan och skakat på huvet.
Vad tänker de med egentligen?

Varför tror folk att de får mer "status" ju mer saker de kan köpa?
Är man bäst om man har dyrast hemmabio system?
Eller söker de bara självbekräftelse?

Jag tror nog på det sistnämnda.
Ett köp beroende orsakas nog av att en person mår dåligt psykiskt.
Genom att köpa alla dessa dyra saker så bekräftar man för sej själv att man är bättre än så.

Men är man verkligen bättre?

Återigen påstår jag inte att jag är Guds barn.
Snarare tvärtom.
Mycket dumt har jag gjort i mitt liv som jag helst inte pratar högt om.
Men aldrig att jag skulle köpa något för pengar jag inte har.
Lite själv diciplin får man väl ändå ha?!

Såg ett program förra säsongen där det var en tjej och en kille i min ålder.
Han var arbetslös och hon hade två heltidsjobb.
Deras totala inkomst var, om jaginte minns fel nära 35.000 i månaden.
Ändå fattades det över 10.000 varje månad för att det skulle gå ihop.

Dyra bilar, teknikprylar och kläder till förbannelse.
Vad uppnådde de?
Jo, de blev skuldsatta.

Är det värt det?
Är det så viktigt att det utåt sett ser ut som man har det gott ställt?
Även om man går och har ångest hela dagarna?
Varför är folk som besatta av pengar och prylar?

Ja, vi är ju bara människor.
Alla har ju sina svagheter.
Detta är dock inte en av mina.

I mitt förra förhållande köpte vi en TV på avbetalning.
Jag tyckte det var onödigt.
Men okej!

Men många som köper på avbetalning tänker ju tyvärr,
"det är bara några hudra i månaden"
Jo, de har ju rätt.
Men med många avbetalningar så blir det mer än "bara" några hundra.

I Lyxfällan har tom vissa deltagare pantsatt sina släktingars smycken för att ha råd med sitt beroende.
Man förlorar alltså respekt för sin omgivning för att kunna vara så "hipp" och "inne" som möjligt.

Folk tar lån hit och dit för att kunna köpa den finaste bilen,
Men har de råd att betala av den?
Att ta lån för att köpa bil, har jag lärt mej är den dummaste investeringen man kan göra.
Jag förstår ju att det för många är nödvändigt att billån.
Men måste man verkligen ha kvarterets finaste?

Jag vet tom en del människor(inga namn nämnda)
som sitter och köper kläder på avbetalning.
Men om kläderna slits ut och går sönder innan man betalat av dom då?
Ska man reklamera då?

En vacker dag ska jag också ta lån.
Den dagen jag ska köpa ett hus.

Erkänner att jag är sugen på det just nu faktiskt.
Min farmor och farfar´s gamla hus är till salu.
Det skulle jag vilja ha.

Men eftersom jag får sjukpenning just nu så låter jag bli.
Vill inte hamna i en sits som välkomnar Charlie och Mattias hem till mej.
Jag kan klara mej själv!

Alla gör vi ju misstag.
Men är man kompis med någon bara för att den alltid har det senaste?
Man får faktiskt inte mer vänner av det,
definitivt inte bättre vänner!

Impuls köp är roligt, men inte det allra smartaste.
Tänk efter före

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0