Dagens i-lands problem

Blir helt klart den fåniga IPRED-lagen.

Efter att det stått om Ipred-lagen eller Pirate bay rättegången i varenda kvällstidning den senaste tiden så är ju detta ett självklart ämne att ta upp.

Personligen tycker jag det är fånigt.
Varför ska man inte få ladda ner?
Det har man ju gjort i alla år.
Iallafall de senaste 12-13åren vet jag med mej att jag laddat ner material.
Napster va det väl då!?

Hur som helst.

Global Gaming Factory vill nu köpa Pirate bay  (60milj) och göra det lagligt inom en månad.
Tanken är då att fildelare får betala en mindre summa för att kunna ladda hem musik,
GGF kommer även köpa outnyttjat utrymme av fildelaren och på detta sätt kan man tjäna en slant på att fildela.

När IPRED infördes var det många som slutade ladda ner tillfälligt av oro att åka fast.
De skulle kräva IP adresser av bredbandsleverantörer osv för att få fast de sk "piraterna".
Många bredbandsleverantörer annonserar nu att de inte lagrar denna information, och självklart byter man.
Jag sitter just nu med mobilt bredband från 3.
Söker jag på mitt eget IP nummer på olzzon.se så står det att det används av någon i Alabama, Usa.

Det betyder med andra ord att Ipred kan slicka mina fötter!
Jag gör som jag vill.
Tänker inte sluta ladda ner!

Upphovsrätt i all ära, men det betyder så vitt jag vet inte ensamrätt.

Jag finner till och med viss njutning av att ladda ner.
Man ser en bra trailer av en film som ska komma på bio nästa vecka.
Man tänker, den måste jag se.
Men bio går man ju inte på i första taget.
Hur lätt är det inte att med några knapptryckningar ta sej in på Pirate bay eller btjunkie och kunna se filmen kanske redan samma kväll?
Jag gillar det.

Antipiratbyrån, ni har så fel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0