16/2

Min doktor har länge pratat om att jag borde gå på en diet där man utesluter vissa ämnen som för mej är svårare att smälta, pasta tex.
Så igår förslogs det att jag skulle testa GI metoden i några veckor för att sedan avgöra hur det fick mej att må.
Min stora fasa var då att börja tappa dom nästan 20kilo jag lagt på mej sen sommaren som jag är så glad för.
Men nej då, man kan ju inte gå ner i vikt om man inte har nåt att bli av med.
Däremot så kan man må mycke bättre och mycke av smärtan försvinner.

Att utesluta pasta gör mej inget, det tillhör inte min favorit så det kommmer bli mitt minsta bekymmer.
Potatis däremot, är bland det bästa jag vet, och att klara mej utan det varannan dag blir en utmaning.
Precis som min nuvarande frukost bestående av musli och yogurt.
Men jag kanske vänjer mej?

Eftersom han påstår att jag till90% mår bättre av det så är det kanske värt ett försök?!


Kommentarer
Postat av: Elins viktblogg

Hejsan! Precis, man ska hålla sig borta från ris, pasta, potatis och sånt.



Göra såsen tjock? Hmm... Använd creme fraiche, matlagningsyoghurt och sånt.. Jag reder aldrig mina såser.. :)

2010-02-16 @ 21:44:45
URL: http://vanillacupcakes.blogg.se/
Postat av: Visitor - no blogg

Hej! Här har du en expert på tarmar, är själv drabbad sedan flera år tillbaka. Kort och gott är den bästa kosten för tarmen en sådan som innebär att man utesluter saker som jäser i tarmen. Alla slags fibrer och spannmål spjälkas av tarmbakterier som i sin tur, när det ätit, "bajsar" ut/avger syror som irriterar tarmen vilket ger kronisk inflammation (för oss känsliga). Grönsaker innehåller ofta vattenlösliga fibrer som är mycket snällare mot magen, och kött det bryts ned direkt i magsäcken av magsyran. GI kost är mildare på så vis att man förespråkar mycket kött och grönt och i viss mån fullkornsprodukter som anses vara nyttigare. I vårt fall, är det bäst att utesluta allt som innehåller gluten (råg, vete, korn, dinkel) eftersom glutenproteinerna irriterar en redan irriterad tarm. Det innebär att pasta och bröd åker väck, potatis och ris också till en början innan du fått ordning på magen. Potatis och ris, och bönor innehåller mycket stärkelse som är jäsbildande eftersom det matar bakterierna som producerar mycket syror. All upplåstblåshet och gasighet som vi upplever, är i själva verket gaser som utsöndras från bakterierna när de "äter" allt som inte vi kan smälta.



Fokusera på att äta mycket kött av alla dess slag: gris, nöt, ägg, fisk samt nyttiga fetter såsom smör och olivolja, kokosolja. Undvik också mjölkprodukter eftersom mjölksocker och laktos är jäsbildande och svårsmält. Riktig sur jogurt däremot är kanon (då har laktosen och mjölksockret brytits ned av goda bakterier) och gissa om vi behöver goda tarmbakterier, det är bristen på dessa som gör att de flesta tarminflammationer inte läker ut.



Lycka till!

2010-02-17 @ 13:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0